top of page

Köpvillkor

1.Om Asuhobby.se
 

  • Asuhobby.se Asuhobby.se är en del av Asunaca AB och fokuserar på att sälja tillbehör och färdiga produkter relaterade till hobbyer. Företaget har sitt säte i Göteborg. Företagets postadress är Järnbrotts Prästväg 2, 421 47 Västra Frölunda.
     

  • Om du vill komma i kontakt med oss, vänligen skicka ett e-postmeddelande till info@asuhobby.se med din förfrågan och dina kontaktuppgifter, så återkommer vi så snart som möjligt.


2.Beställning

 

  • När du har lagt din beställning och slutfört betalningen kommer vi att skicka en bekräftelse via e-post till den e-postadress du har registrerat. I detta bekräftelsemeddelande kommer all information om de produkter du har beställt, pris, faktureringsadress och leveransadress att listas.
     

  • Vänligen dubbelkolla bekräftelsemeddelandet för eventuella felaktigheter i din beställning. Om det finns några ändringar som behöver göras, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post på info@asuhobby.se.
     

3.Leverans
 

  • Våra normala leveranstider är 3-5 dagar. Vi strävar också efter att förkorta beredningstiden så att du kan få ditt paket så snart som möjligt. Om du lägger din beställning under en helgdag kommer vi att skicka den under den första eller andra arbetsdagen efter helgen.
     

  • Om det skulle uppstå några förseningar i leveransen kommer vi att kontakta dig via e-post. Vi kommer att göra vårt bästa för att hålla dig informerad om orsakerna till förseningen, men om något skulle bli missat, tveka inte att kontakta oss via e-post: info@asuhobby.se.

4.Priser
 

  • Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25% moms.
     

  • Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på grund av förändringar från leverantören, feltryck i prislistan och prisfel som beror på felaktig information, och vi förbehåller oss rätten att justera priserna.
     

5.Ångerrätt
 

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 30 dagars ångerrätt, som börjar gälla från och med den dag du mottar en vara som du har beställt. Om du inte är nöjd med produkten, vänligen kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till info@asuhobby.se inom 30 dagar efter att du har mottagit produkten. När du har fått en bekräftelse på returen, vänligen returnera produkten inom 30 dagar. Om returen inte beror på fel i produkten eller skador under frakten, kommer vi tyvärr inte att kunna täcka returfraktkostnaderna.

5.1 När du utnyttjar din ångerrätt
 

  • Du måste först kontakta oss och meddela ditt beslut. Meddelandet ska skickas till info@asuhobby.se. I ditt meddelande måste du inkludera följande information:
    1.Din ordernummer.
    2.Informationen om de produkter du önskar returnera eller byta.
    3.Anledningen till att du vill returnera eller byta produkterna.
    4.Senaste bilder av de produkter du vill returnera eller byta (se till att bilderna återspeglar produkternas aktuella skick vid retur).

     

  • Efter att ha fått vårt bekräftelsemeddelande för returbyte måste du returnera produkterna till oss inom lagstadgade 14 dagar eller inom den tidsram som anges i vårt bekräftelsemeddelande.
     

  • Om det inte är ett problem med produktens kvalitet eller om produkterna skadades under transporten måste du betala för returfrakten. Se till att produkterna skickas väl förpackade och i sin ursprungliga förpackning.
     

  • Vi kommer att bekräfta återbetalningsbeloppet via e-post när vi har mottagit de returnerade eller utbytta produkterna. Vad gäller återbetalningsbeloppet, så förbehåller vi oss rätten att dra av en summa som motsvarar värdeminskningen jämfört med produkten ursprungliga värde vid användning eller skada.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
 

  • Produkter som av hälsoskäl eller hygienskäl har blivit förseglade och du har brutit förseglingen.
     

  • Produkter som har egenskapen att vara förseglade ljud- eller videoinspelningar och du har brutit förseglingen.
     

  • Särskilt anpassade produkter som har skapats enligt dina önskemål eller har tydliga personliga egenskaper.
     

  • Tjänster som har blivit fullbordade och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
     

  • För mer information om lagstadgade ångerrätten, se här

6.Reklamation och klagomål
 

  • Vi utför kvalitetskontroller av produkterna och deras ytterförpackning innan de skickas till dig. Om produkten ändå är skadad eller felaktig vid leverans åtar vi oss enligt gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt erbjuda en lösning tills problemet är löst.
     

  • Innan du returnerar en defekt vara måste du alltid kontakta oss för att få vår bekräftelse.
     

  • När en defekt upptäcks, vänligen kontakta oss så snart som möjligt och skicka in en reklamation.
     

  • Hur gör du en reklamation?
     

  • Eventuella kvalitetsbrister och skador på produkten ska alltid reklameras genom att skicka ett e-postmeddelande till info@asuhobby.se, där du behöver ange följande information:
    1.Din ordernummer
    2.En beskrivning av problemet med den reklamerade produkten
    3.Omedelbara bilder på produkten

    Om vi inte kan åtgärda problemet eller tillhandahålla en likvärdig produkt kommer vi enligt gällande konsumentlagstiftning att återbetala dig för den defekta produkten. Vi kommer att stå för returfrakten efter att vi har bekräftat reklamationen. Vi förbehåller oss rätten att avvisa reklamationer om det visar sig att produkten inte bryter mot gällande konsumentlagstiftning. Vi följer riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), mer information finns på arn.se.

     

7.Ansvarsbegränsning 
 

  • Vi kan inte hållas ansvariga för eventuella indirekta skador som kan uppstå till följd av produkten. Vi strävar efter att beakta och ge råd till kunderna om de risker som kan uppstå vid användning av produkten, men vi tar inte ansvar för dessa indirekta skador.
     

  • Vi tar inte ansvar för eventuella förseningar eller fel som uppstår på grund av omständigheter som ligger utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan inkludera arbetskonflikter, katastrofer, krig, myndighetsbeslut samt minskad eller avbruten leverans från leverantörer.
     

  • Vidare tar vi inte ansvar för eventuella förändringar i produkterna eller deras egenskaper som har orsakats av leverantörerna själva eller andra faktorer som är utanför vår kontroll.

 

8.Produktinformation

  • Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella tryckfel på denna webbplats samt avsluta försäljningen av produkter. Vi strävar alltid efter att så korrekt som möjligt visa produkterna, men vi kan inte garantera att bilderna helt återger produkternas utseende, eftersom färgskillnader kan uppstå beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Vi hoppas också att du förstår att produkternas faktiska storlek kan ha små avvikelser från produktinformationen.
     

9.Information om Cookies
 

  • Enligt lagen om elektronisk information bör besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i en cookie kan användas för att spåra användarens webbläsaraktivitet. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Du kan konfigurera din webbläsare för att automatiskt neka cookies. Mer information finns på Post- och telestyrelsens webbplats.

10.Personuppgifter
 

  • Genom att handla hos Asuhobby.se godkänner du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in mer information än nödvändigt för att hantera din beställning. Vi säljer eller överför aldrig dina uppgifter till tredje part om det inte finns laglig grund.
     

  • Asuhobby ansvarar för behandlingen av de personuppgifter som du som kund har lämnat till oss. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning och, när du begärt det, skicka nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden till dig, för att anpassa marknadsföringen efter dina individuella behov.
     

  • Följande information är en sammanfattning av hur vi enligt dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
 

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
 

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.


10.3 Rättslig grund
 

  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.


10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

 

10.4.1 Betalleverantör
 

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Paypal und Debit/Kredit Card.

​10.4.2 Fraktbolag
 

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
 

De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord & DHL. 

10.4.3 Nyhetsbrev
 

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

 

10.5 Rätten till tillgång
 

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
 

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

 

10.7 Rätten att bli glömd
 

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

 

10.8 Ansvarig för dataskydd
 

Asuhobby är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

 

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
 

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

11.Ändringar till de Allmänna Villkoren
 

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

12.Tvist och lagval
 

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
     

  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
     

  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

bottom of page